onsdag 30 augusti 2017

Utsökta dofter och ett litet snack

Det var varmfuktigt på förmiddagen när jag gick ut på promenad. Och vilken doftpromenad det blev! Redan på Kaserngatan kände jag en svag doft av poppel - som ju doftar hel gudomligt efter regn. Undrar var trädet finns?
Och tvättmedelsdoften som brukar pysa ut på Backbrunnsvägen - den var av goddoftande sort idag.
Men inget går upp med doften och känslan när man kommer in bland träden i Arboretum. Idag var den alldeles speciell, den känslan. Det är fuktigt, det doftar träd, det doftar gräs och den här tiden på året doftar det också underbart av förmultnande material. Man måste bara gå långsamt och supa in allt. Kanske därför märkte jag också en dam som stod och doftade på rosor i rosenträdgården där det ju doftar som i en parfymbutik. Och det blev just det vi talade om, damen och jag. Parfymer i vårt liv, dofter och lukter - men också en pojkvän rymdes med i diskussionen. Härligt!
Vidare. Borde dofta äppel redan men tyvärr är de så sena att jag inte kände nåt. Undrar om de ska bli färdiga på riktigt i år.
Inne bland småhusen på Malmögatan kom det olika dofter från trädgårdarna - den mest markanta var talldoften
Ännu inne på egen gård kom dofterna emot mej - petuniorna och såpnejlikorna.
Det var en doftvandring som hette duga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar