måndag 21 augusti 2017

Naturligare

Det är i tiden. Och jag tar det till mej. Kanske också visare med åren.
Det jag talar om är att undvika tillsatser och onödiga kemikalier. Jag har i tiderna sysslat med klorblekning och jag har haft moderna skurmedel som "räjäytti lian pois" och maskindiskmedel för att pigga upp kärlen ibland. Och tror att jag har haft ugnsrengörare också.
Nu undviker jag hårda medel så långt det går. Och försöker göra det i vanlig butik. Tycker jag lyckas. Köper nog eko ibland på riktigt men utgår ifrån att det ska finnas snälla alternativ i min närbutik.
För städning använder jag tallsåpa - fönstertvätt handdiskmedel. Enda stället jag har nåt annat är toan - och där har jag hittat et ekomedel på Lidl. Ja, det finns faktiskt en flaska modernputs som köptes då jag skulle få hemmet att glänsa inför värderingen i somras. Används sällan. Har en blandning av ättika, handdiskmedel och vatten i sprutflaskor på olika ställen. Bra för diskbaljan, glasbordet och brllorna tex.
Soda köptes i storpack. Passar för det mesta som ska skrubbas. Ugnen, kärl, klinker och kakel. Och avlopp. På tal om kärl - det bästa att putsa med är en ren nylonknästrumpa. Tycks ha samma egenskaper som ihmesieni - utan att ge ifrån sej partiklar. Universal Stone - ekologiskt putsmedel - tas till när det är riktigt tufft.
I badrummet - barnängens barntvål till ansiktet - inga scrubbisar här. Deo utan aluminium (eller mineralsaltdeo), schampo med 0% av det mesta, doftfria tvättpulver så långt det går. Galltvål.
Maten - ok jag köper inte eko men undviker tillsatser när jag lagar själv. Slutat med buljongtärningar. Har mycket eget  tex så att jag inte behöver köpa juicer till morgonmål, inte marmelader med konserveringsmedel.
Det finns mycket att göra ännu - kanske du som läser har nåt tips. Jag vill välja bort i vardagen - och då kan jag välja till ibland. Litet luktegott när det känns så.


Bauer - Tuvstarr




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar