torsdag 10 augusti 2017

Kreativitet kräver tid

Känner just nu att jag har tid. Och samtidigt flödar kreativiteten. Små saker i hemmet men dock...
Det största var min balkongmöbel-make-over. Ni minns kanske att för ett tag sen dolde ett hål i stolsitsen med en broderad duk.

Stolen
Det projektet utföll till belåtenhet. Såg härom dagen att soffan hade drabbats av samma problem - hål i sittdelen. Det första tygstycke som föll över mej då jag öppnade tygskåpet var mangelduken jag räddade från färd till Stormossen ifjol när vi bytte mangel i huset. Tjockt, präktigt och tätt linnetyg. Perfekt. Satt länge hopkrupen på golvet och sydde för hand (har haft kuddarna i symaskin förr och det gör jag inte om). Mest nöjd med resultatet.
Sen såg kuddarna litet anspråkslösa ut och då fick jag en idé. I den enorma högen av virkade dukar fanns ett par som perfekt matchade kuddarna. En balkongstund med kaffe och radio Vega och vips var kuddarna dekorerade. På gränsen till tantvarning men det bjuder jag på. Om dukarna inte sitter perfekt på mitten så är det meningen. En uppgift var att dölja de fläckar jag har presterat när jag har dreglat under mina njutningseftermiddagstupplurar på balkongen. Hi.
Soffan
Detalj med kuddarna

Och för att ännu ösa på med kreativiteten. Golven kändes litet konstiga efter tallsåpetvättningen igår. Behov av vattentvätt. Gitte inte dra igång hela tvätteriet på nytt så jag gjorde min egen Pirkka-niksi. Drog en nylonknästrumpa på Viledamoppen - sprutade på litet vatten och for fram över golven med den. Och efteråt tyckte jag den var mogen för sopis. Hade lyckats samla en hel del damm.
Det mest intressanta i det här är att jag ger sånt här pyssel så mycket tid. Går på nåt sätt igång på det. Medan tummarna och vantarna nummer 2 ligger orörda i stick-korgen. He e olikt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar