söndag 26 mars 2017

Klädglädje

Jag har under de senaste veckorna köpt flera klädesplagg. Mitt under pågående fasta!
Det har till stor del att göra med att jag har fyndat - reans slut och andra specialare.
Men det har nog också att göra med att det har funnits ett behov. Och en lust. Jag har ju upplevt att jag har haft kläder i massor - varje vecka har jag plockat fram nåt som jag har gillat. Rivet ur arkivet. Alla de där semifestkläderna jag har tvingat mej att köpa inför skolfester - de har blivit bra springkläder - "rippankläder" som man säjer i Malax. Men så plötsligt så känns det som om jag ju just hade den där outfiten, som om det inte finns variationsmöjligheter mera. Det är ju inte helt sant men ändå en känsla som jag vill bejaka. Jag tycker nämligen att det är viktigt att man känner sej bekväm med det man klär på sej. Att man får uppleva att man är välklädd när man går ut.
Det hänger väl också ihop med att åtminstone jag tilllåter mej att vara hur slarvigt-mysigt-mjukt klädd som helst hemma. Jag tror inte jag ska berätta hur jag just nu är klädd.
Då jag går ut vill jag se en kontrast till hemmaklädseln. Och därför - med spanögonen öppna har jag gått ut i min stadslördag.
Har kommit hem med ett par vackra vristskor som beredde mej glädje ren när de stod på parad på orgelpallen. Där hann de inte vara länge innan de skulle ut i tjänst. Och de är så bekväma - förutom att de är vackra. Sensation! Så svårt att hitta skor för halluxfötter.
Har också kommit hem med en intressant tunika som jag kommer att ha stor glädje av i sommar - både som klänning och med byxor. Den var så skön att jag hade svårt att ta den av mej efter klädprovninsrumban.
Och dessutom blev det en poncho i linne (har nu tre färger). Ett plagg jag storgillar. Med det kan man ge vilken stass som helst ett lyft. Bra ytterplagg på sommaren.
Så tre plagg har jag shoppat. Och totlpriset ligger en bra bit under 100e. Och jag vill påstå att det inte är fåfänga som får mej att köpa kläder trots att de gamla i garderoben inte har tagit slut. Det är lust och livskvalitet att få klä sej på ett sätt man gillar. Utan att gå till överdrift i inköpen. Nöjd och glad.
Får nog ha spanögonen på ett tag till. Skulle behöva en ny vårkappa och skulle vilja ha en vårfräsch randig bomullstunika. Men det går också bra utan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar