tisdag 8 mars 2016

Tvåspråkigt

Nians nyheter på tv. Morgonnyheterna alltså. Yle1. De är för mej ett fint sätt att hantera tvåspråkigheten. Först nyheter på finska - sen på svenska - och så vädret. Och de inblandade kommunicerar med varann på båda språken. Vill man vara kritisk säjer man att de finska nyheterna är längre, att de inte är textade till svenska och att vädret inte ges på svenska. Men kritisk vill jag inte vara när tvåspråkigheten blir så sund. Dessutom finns det nyheter som läses enbart i den svenska delen.
Många orsaker till att jag tycker det är sunt. Det sparar tid och pengar. Det kan ske i samma  kanal. Och framför allt - det får båda språkgrupperna att höra varandras språk. Att våga lyssna och förmodligen förstå det andra språket. Och att märka att den andra språkgruppen finns på riktigt.
Skulle jag inte veta bättre skulle jag säja att vi inte behöver någon egen kanal. Men tyvärr skulle minoritetsspråket drunkna i en majoritetsspråkskanal. Det har man sett. Och det är ingen självklarhet att man skulle titta på program på det andra språket.
I den bästa av världar skulle program vara tvåspråkiga - diskussionsprogram och underhållningsprogram skulle smidigt svänga mellan finska och svenska - efter behov och med jämställdhetsfanan högt. I den bästa av världar skulle också alla våra skolor - åtminstone på högre nivå vara fungerande  tvåspråkiga. Och kanske tom trespråkiga.
Jag var nyligen på en föreläsning där föreläsaren enbart talade finska. En lokal föreningsmedlem var utsedd att fungera som översättare. Vilket han också var med stor fermitet men han gjorde också fria inlägg så det blev nästan som en parallelllföreläsning. Till stor glädje för mej men jag undrar hur de riktigt enspråkiga i publiken klarade sej. 
Vill jag vara stygg säjer jag - det finns inga riktigt enspråkiga - det handlar om vana och attityd. Grunderna är lagda i skolan - det gäller att våga och vilja. Ja kanske vi måste undanta de äldsta bland oss. De har nog inte fått så mycket av det andra inhemska i skolan. Men vi övriga. Jag använder mitt språk och du använder ditt. Och vi förstår varann.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar