torsdag 3 mars 2016

Ligga då?

Det är farligt att sitta stilla. Det har vi fått lära oss. Och det skaffas ståskrivbord till arbetsplatser.
Läste på litet. Varför är det farligt att sitta? Verkar vara det där med stilla som är farligt. Vi borde röra på oss mest hela tiden. Också små pauser i sittandet är bra. Det är alltså inte så att vi får slå oss till ro när vi har motionerat 30 minuter. Vi ska fortsätta att vara upprätt och röra på oss. Kanske det inte ens räcker med ståskrivbord. Och det tycks inte handla om nåt att ryggen behöver rätas på eller nåt annat med hållning. Utan det tycks handla om dynamik  kontra statik.
Men var kommer mitt liggande då? Jag ligger och ser på tv, ligger och läser, ligger och surfar - ja, jag ligger väldigt mycket. Ingenstans tycks det skrivas om faran med att ligga still.
Försökte fråga på hälsoföreläsningen på Arbis men fick nog inget svar jag riktigt litar på. Svaret var att sitta är värst, ligga kommer sen och stå är bäst.
Jag känner själv att jag borde vara mera aktiv och inte ligga i sköna soffan så mycket.
Vad tror ni andra?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar