måndag 22 juni 2015

Födelsedag

Idag den 22 juni skulle min mamma ha fyllt 90 år om hon hade levat. Hon dog hösten 2004, 79 år gammal. Och det är den ålder hon har när jag tänker på henne. Äldre blir hon inte. Underligt att tänka att hon snart har varit borta i 11 år. Jag minns ju som igår sommaren då hon var sjuk. Oron, vårdansvaret. avskedstagandet. Det gör inte så ont mera men saknaden finns förstås. Dörren har slutat slå i minnets rum och det är lugnt och rofyllt därinne. För det mesta.
Dagen passade bra för mitt projekt - sortera, städa och ordna fotografier. Där kom många mammabilder fram fast hon inte tyckte om att vara med på bild. Också ungdomsbilder kom fram - jag har i min bokhylla båda föräldrarnas album. Det är alltid känslosamt för mej att se bilder från förr. Minnena kommer starkt fram. Och fast det ofta är känslor av vemod som väcks känns det fint. Har man minnen har man upplevt. Tack för det.
Jag brukar inte  lägga ut bilder av personer men gör ett undantag idag och illustrerar bloggen med en bild av den 21-åriga Ruth Anna Marita, min mamma.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar