onsdag 10 juni 2015

À la Mark

Programmet Himlaliv kan bara vara så bra. Ni vet det där som är filmat olika årstider med samma Replotbro i bakgrunden. Det enda man ser i förgrunden är en person som talar om existentiella ting. I måndags var det Mark Levengood som satt i stolen och han bjöd på ett av de mest intressanta Himlaliv jag sett. Han uttryckte sej på ett så annorlunda sätt i många frågor rörande tro och Gud att jag bara bestämde att jag måste fånga upp dem och skriva ner dem. Såg programmet en gång till på Arenan (vet inte hur länge det finns kvar). Sevärt.

Nu till Mark-citaten (som ju förstås blir litet ryckta ur sitt sammanhang.

"Gud har ingen slutgiltig form"

"Gud måste vara större än vad våra föreställningar om honom är"

"Jag tror inte Gud gör misstag" - om homosexualitet

"Jag tror att Gud har individuella planer med vårt liv"

"Det bor en skärva av Gud i varje människa" - om att ställa upp och hjälpa

"Gud uppstår i kärleken som strömmar fram och tillbaka i mötet mellan människor"

En berättelse. En finsk krigsveteran berättade att han när han vårdade en sårad rysk soldat mött Gud - den enda gången i livet. Aha, i den ryska soldaten? Nå nej - vet du inte att Gud är ett verb"

Om att det är handlingen - inte tanken som räknas. Så som hos Frälsningsarmén som kokar soppa och bjuder på mat först och sedan bjuder de på andlig spis.

"Ödmjukhet är nyckeln om man ska söka Gud"

Om döden : " Ramarna kring hjärnan lyfts bort och man ser helheten - man förstår"

" Guds plan är alltid större än vår egen"

"Jag hoppas att jag gradvis kommer att finna mej i att Herren tar - på samma sätt som jag glatt tog emot när Herren gav"  - om åldrandet.

"Jag kan inte tänka mej en tillvaro där Gud inte finns"


Så långt Mark. Tycker att det är en hel del att smaka på. Litet drastiska uttryck - litet kullerbyttor.
Sen är ju hans sätt att tala så behagligt och han ser så mjuk och mysig ut. Se gärna programmet medan det finns på Arena.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar