lördag 25 oktober 2014

Samla frimärken

Samlas det frimärken i dag? Denna långsamma syssla verkar nästan malplacerad i vår snabba värld. Eller så inte. Och nu tänker jag på att samla på riktigt. Räkna taggar i tandningen, använda förstoringsglas, jaga rariterter och så. Sådär så man kan kalla sej filatelist.
I mitt hem samlades det frimärken. Pappa och senare mamma. Och barnen. Vi använde riktiga mappar från LaPe och beställde årsblad med bilder av frimärken som kom ut. Och det har på något sätt suttit i ryggmärgen att frimärken ska man ta vara på. Spontant river jag loss märken från alla kuvert och paket som kommer i min hand. Däremot klistrar jag inte in dem nånstans. Och inte beställer jag blad från LaPe heller.
Men förra veckan när körkompisen berättade att hon tar emot frimärken och skickar bort dem - till nåt välgörande ändamål- då vaknade jag och drog fram alla mina lösa frimärken. Bestämde att jag ger bort alla - slutar samla där bladen tar slut. Vilken lättnad! Men hur det nu var så tyckte jag det var så mysigt att sitta och plocka med de vackra märkena. Och framför allt så frigörande långsamt. Och när jag insåg att moderna frimärken har årtal insåg jag att jag kan samla utan LaPe-blad. Och någon hjälp ska väl nätet ge mej.
Så nu sitter jag med förstoringsglas jag också. Men inte för att kolla taggar utan för att se årtal. De är ju så erbarmligt små. Och ja, körkompisen ska få massor med märken.


2 kommentarer: