torsdag 26 juni 2014

Tre gånger kolesterol

Under ett par dagars tid har jag nu bombarderats med tre olika sätt att hantera mina  kolesterolvärden. Det första är det som säjer att jag inte ska hantera dem alls utan leva med mina höga värden. Jo jag ska sluta äta fettsnålt och margarin. Jag stöter ofta på de här åsikterna och de som står för dem är högt uppsatta forskare och läkare. Tex Dwight Lundell . Skulle jag följa hans råd skulle jag bums sluta äta mina statiner.
Samma dag fick jag ett personligt tjockt kuvert från Benecol  (troligen för att jag aktiverade mej i en grej som handlade om kvinnohjärtat). De tycker också att jag ska kasta mina piller men nog sänka kolesterolet med deras hjälp. Äta margarin och andra Benecolprodukter. En massa goda kostråd fanns det också i paketet - har inte hunnit fördjupa mej ännu.
Följande dag ringde hon som är min statinleverantör - min läkare. Hon ringde med anledning av att jag varit och tagit blodprov. Och hon var så nöjd. Mitt totalkolesterol var nånting på 4 och det goda värdet var också bra. Ingen tanke på att minska dosen som jag själv föreslog.
Vad ska man tro? Jag väljer åtminstone nu att tro på min läkare och mumsar Simvastatin. Och får gå och kontrollera min värden med jämna mellanrum.Men mumsar också icke-margarin - använder smörbaserat fett och oljor. Så mycket påverkad är jag av margarindiskussionen. Men känner mej ganska osäker. Och undrar om nån entydig sanning kommer att vara rådande nån gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar