måndag 24 mars 2014

Spirometri

Idag var det då dags för följande steg för att få svar på frågan varför Bloggsippan flåsar när hon rör sej. Spirometri. Kan säker kallas lungkapacitetsmätning. På min egen HVC imorse. Man testar både utandning och inandning och luften ska gå via ett rör och det flödet ska inte störas av nån tunga som kommer i vägen. Röret lång in i munnen - tungan under. Absolut inte - mina kräkreflexer klarar inte av det. Inte så långt in men tungspetsen under röret. Icke - resten av tungan stegrar sej i protest - omedvetet. Slutresultat - röret minilitet in i  munnen - tungan håller sej undan. Och då började det likna något. Börjar förstå varför man bokar så lång tid. Upplevde att det mest hängde på att man blåste på rätt sätt. När tre kurvor kunde godkännas av min testare var det dags att testa samma sak med en astmamedicin. Vänta15 minuter före nästa serie. Tur att smarttelefonen var med. Och så fick jag beundra brorsdotterns vinnande bidrag i en teckningstävling om nykterhet. Tror att hon gick i trean. Den hängde som plansch i tamburen utanför spirometrin. Kan ännu bara imponeras av hur genial den är. Vindroppen som rinner ur glaset blir till en tår på barnets kind. (Illiustration till bloggen). Efter 15 minuter upprepades samma serie av blåsningar. Och tydligen ingen astma - kurvorna såg lika ut. Men det var också det enda jag förstod. Svar fås när min egen läkare ringer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar