torsdag 27 mars 2014

Rör inte min blomstertid!

Då och då poppar det upp. Ett krav på att vi ska pruta på våra traditioner för att inte stöta oss med sådana som kommer från en annan kultur/har en annan tro. Nu just är det frågan om religiösa inslag i skolorna och det årstidsaktuella - ska man kunna sjunga Den blomstertid på skolavslutningarna utan att nån känner sej kränkt. Det är klart att man ska respektera att människor i sin tro inte blir utsatta men det kan ju inte vara frågan om det här. Det kanske kunde gälla sådant som att gå i kyrkan, be bordsbön - men i sådana fall går det att ordna alternativprogram. Och om man blir kränkt av Den blomstertid på skolavslutningen av den orsaken att den har kristen innebörd är det nog mycket annat man också blir kränkt av. Vaddå - jullov och påsklov när jag inte firar sånt?? Vill gå i skola! Nä - det är ju nog så att vårt samhälle i så mycket är byggt på kristen etik och så mycket av vår kultur som grundar sej på kristendom - tex inom konst och musik att jag tycker sånt här prat är strunt. Och säjer Rör inte min blomstertid! Och ingen annan tid heller för den delen. Våra traditioner kring högtider må bevaras och vem ska bevara dem om inte skolan. Men naturligtvis respektera om det finns sådana som inte vill ta del av de traditionerna. Är de tillräckligt många får man väl ordna ett parallellprogram. Vi delar ju också upp studerandena när det gäller undervisning i religion/livsåskådning.
Jag har lovat att om det medan jag lever inte är tillåtet att sjunga in sommarlovet med Blomstertiden kommer jag att hemsöka skolan (vem vet - kanske fler) med en flashmob. Planterar in några sångare i publiken och när Idas sommarvisa/School´s out/Sand mellan tårna har klingat ut drar vi igång. Skulle bli succé!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar