måndag 31 mars 2014

Benskör

Jo, jag är benskör - jag har osteoporos. Bifyndet i lungröntgen från februari - det som min läkare reagerade på - ledde till osteoporosmätning och idag fick jag resultatet. Riktigt rejäl osteoporos på vissa ställen. Känner mej inte speciellt chockerad utan bara glad att det upptäcktes. Har inga symptom - nå visst - ont i ryggen när jag har ansträngt mej - men vem har nu inte det. Litet fundersam för ett antal år sedan när jag fick en fotfraktur så lätt... Men annars inget. nu ska jag medicinera - och enligt läkaren kan man få värdena en aning bättre - på lång sikt. Och så kan jag ju hålla mej i form själv - röra mej mycket, jobba med kroppen, äta bra. Och förstås - utan att bli överförsiktig - se till att jag inte faller. Förmodligen borde jag träna upp balansen också. På ett tryggt sätt. Hoppas det här leder till att mitt hem i hemmet - soffan - ska få stå tom längre perioder. Nu ut på stan - lång vandring med många ärenden - bl.a. apoteket.
Flåset då - det som jag sökte för - ingen definitiv förklaring - eventuellt dålig kondition. Nu ser vi tiden an.
Och jag känner tacksamhet över att min läkare var uppmärksam och skickade mej på osteoporosmätning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar