onsdag 12 februari 2014

Nattljud

Jag somnar ofta ganska bra nuförtiden men ibland vaknar jag fortfarande för tidigt (lyckas också ibland somna om). Det finns något positivt med att vara vaken på natten. I en tyst stad. Där små sköna sövande ljud hörs. Härom natten kom det tydligen ner blötsnö eftersom det droppade på fönsterblecket. Trafik i fjärran - speciellt sövande om det har snöat. Kompressorn till kylrummet som surrar - och tystnar. Som om det stora huset skulle andas. Ett ljud som jag väntar på är ljudet från morgontidningsutdelaren. Först svagt i granntrappan och sedan i vår trappa. Äntligen! Men det är inte bra - jag ligger och lyssnar efter ljudet och det gör att det är svårt att slappna av trots alla konster. Men den trygga känslan att befinna sej i en vagga av små ljud. I mörkret
Det är att observera att dessa ljuvliga nätter enbart upplevs under den mörka tiden. På sommaren är det som förgjort. Hett - fönstret öppet - ljust - ljud från skrikande fåglar och dito hemvändande överförfriskat folk. Hujedamej - hoppas jag har lärt mej att sova hela natten när den tiden kommer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar