fredag 1 november 2013

Julbrus

Att jag är barnsligt julförtjust, ja nästan jultokig tror jag att de flesta vet. Och att det ska startas i tid. Blir aldrig störd av det kommersiella - jag tar bara det jag vill ha av det. Så länge man inte tutar ut tingeltangeljulmusik så det stör. Upplevde så starkt hur fint det är att sjunga i kör den här årstiden. Vi övar för Alla helgonsdag ännu men började litet smaka på advent- och julrepertoaren. Och det riktigt brusade i bröstet på mej. Mera!
Tror att jag har att tacka min mor och jularna i mitt barndomshem för det här. Mamma kunde konsten att skapa jul. Naturligtvis med den tidens krav på att det skulle vara städat i alla knutar. Bonade golv, tvättade fönster, städade skåp... Och förstås - all den goda julmaten. Och omsorgsfullt valda julklappar. Och pappa med julgranen och illumíneringen. Det var nog en högtid som var viktig i vårt hus.Och blev det i mitt hus och mitt liv. Det varma julen, okommersiella julen, julens budskap, julmusiken, traditionerna - allt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar