fredag 27 november 2020

Härliga tvåspråkiga Vasa

Situation - HVC i Vasa - jag har tid för diverse sprutor.
Pickatanten och hennes dräng O (studerande) talar direkt svenska med mej trots att bådas modersmål är finska. Bra svenska. I något skede - kanske var det som svar på mina tilläggsfrågor övergick man till finska - och jag svarade på finska.
Men snabbt var vi tillbaka i vår svenska kommunikation - målet var att använda klientens språk.
Kunde ju inte som fd studiehandledare låta bli att speciellt kommunicera med O - tex önska honom lycka till i de fortsatta studierna. Och lyfta fram det positiva faktum att han talar svenska. Jag talar litet sa han. Jag talar också litet sa den anställda vårdaren. Och vi konstaterade alla hur bra det är med tvåspråkiga Vasa - man kan byta mellan språken om det behövs. Blev så härlig stämning av språklig samstämmighet - tvåspråkighet som bäst.
Harmas bara av att jag inte sa att litet betyder mycket när man har den attityd ni båda har - öppet sinne, positiv inställning och trygghet i sej själv. Men man kan kanske inte kräva allt av sej själv efter två sprutor.
Kontentan av detta är att jag vill säja - var inte rädda för tvåspråkigheten i Vasa - det går bra om man bara vågar och vill. Och lycka till O, du blir en bra person på akuten har jag på känn.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar