söndag 22 november 2020

Lördagsdrama

 I mitt kvarter finns ett hus med loftgångar vilket betyder att de boende har ingångar direkt utifrån. Hade noterat en öppen dörr på dagen/tidiga kvällen och tänkte att det var nån som städade och kanske tog ut mattor den vägen. Tänkte inte mera på saken.
Men när jag typ kl 23 märkte att dörren ännu var öppen och lampan i tamburen lyste - då kunde jag inte bara låta det vara. Nån som hade tuppat av och fallit på väg ut? Och om inte - en öppen dörr för inbrottstjuvar.
Känner flera som bor i huset men den tiden ringer man inte till folk.
Så jag ringde 112 och fick tala med en tjej som lovade att de skulle skicka en patrull.
Det måste jag ju se förstås så jag parkerade mej vid fönstret. En majabil smög sej så småningom in på gården (och en personbil som snabbt försvann).
Sen var det som på bio - poliser rörde sej i mörkret fram till den aktuella dörren - lyste runt innan de gick in - lyste runt i lägenheten och kom småningom ut och la fast dörren. Tack och lov - ingen i lägenheten tydligen. Kanske bara nån som glömt att låsa när hen gick ut.
Undrar om polisen i en sån här situation tar reda på den som bor i lägernheten eller om det bara lades en lapp - Poliisi kävi.
Huvudsaken att det inte var nån skadad person i lägenheten. Och att jag kom mej för att ringa. Och att vi har 112.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar