torsdag 19 november 2020

Inget nytt

 Jag märker att jag när jag ligger och gosar under mitt tyngdtäcke får vibbar från barndomen. Från tider då jag övernattade hos moster och fick använda gästtäcket - det hemsydda och hemstoppade. Det var troligen nästan lika tungt som mitt tyngdtäcke och kändes lika omhuldande.
Och faktiskt så har jag ett sånt täcke i min ägo. Mammas "brudtäcke" som är helt kurant - det användes ju mest som gästtäcke. Rött glänsande tyg på ena sidan och ett vanligt bomullstyg på den andra. Kanalerna avgränsade med stygn sydda för hand. Och fyllt med nåt som jag skulle klassa som vadd. De talade om kapockfyllning minns jag. Vad är kapock?
Hur som helst hart det täcket blivit mitt  kollotyngdtäcke.70 år gammalt är det säkert. Inget nytt...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar