onsdag 25 juli 2018

Att söka sin gravplats

Igårkväll var jag igen på gravgårdsvandring. I Vasa, på nya begravningsplanen. Intressant som alltid - bra guide och dessutom var vår grupp liten så det blev en del diskussion.
Men ännu intressantare var det som hände inom mej. Jag märkte plötsligt att jag sökte min egen gravplats, dvs jag tänkte på hur och var jag vill bli begravd.
Sundom då? Ja, det har länge varit klart för mej att jag skulle strös på Sundom gravgård - nära torpet. Tänka att en askflaga skulle blåsa ner till min trädgård. Men - nu känns det annorlunda när jag inte äger nåt där mera.
Och det blev plötsligt aktuellt när vi gick från ställe till ställe och såg de olika typerna av gravar. Har inte kunnat slå fast exakt plats men det kanske spelar mindre roll bara formerna är klara.
Vasa ska det vara. Ströbegravning ska det vara. Enkel kista av papp med bårtäcke lånat från församlingen. Och - det var nytt för mej - låneurna från församlingen. Askan strös i en urnelund (den vid båten verkar bra fast jag inte tycker om båten). Där spolas askan ner bland stenar och namnet finns på en pelare nära båten. Eventuella blommor och ljus en bit bort. Ingen behöver känna krav att gå och sköta nåt. Inga gräsklippningskostnader för nån. Och ett stiligt ställe. Man kan stå på bron över stenarna och meditera. Så får det bli. Om inte den nya urnelunden på gamla sidan blir ännu finare. Där skymtar vattnet mellan träna.
Det kändes skönt att få det här utrett - har rört sej i skallen på mej sen husbandet till Sundom bröts.
.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar