onsdag 6 september 2017

Bilvård

Jag är en erkänt ointresserad och ganska slarvig bilägare. Brukar ibland önska mej en bildräng. Det enda jag kräver av bilen är att den ska starta, vara säker och dofta bra inuti.
Det betyder att jag inte brukar syssla mycket med bilen. Tvättning brukar betyda nån kallvattenshistoria på torpet. Naturligtvis sköter jag besiktning och service och så men brukar ha svårt att få till det med små "onödiga" saker.
Jag störs inte heller av att bilen har små skråmor. Käyttötavaraa. Och min bil har ju några år på nacken - den tycks vara årsmodell 2006.
B var litet annorlunda. Det som hade med bilen att göra blev en fest för honom. Att byta däck i hans dammiga garage blev värsta myset. Det var bara att gilla läget för mej.
Nåväl - det betydde att han skaffade allehanda burkar med bilvårdande innehåll. Alla dessa burkar kom till mej då vi tömde garaget ifjol och där finns det intressanta saker ska ni veta.
Nu blir det inte kallvatttentvätt i Sundom mera utan kallvattentvätt med tvättmedel som samtidigt vaxar. Och min bil blänker som om den skulle vara ny.
Och i samband med den årliga insidesstädningen (!) fick instrumentpanelen sej en omgång med medel avsett för dylika.
För en stund sen var jag ute och gned Bumpers Care på kofångarna - den där sista finishen.
Med min egen härliga Universal Stone fick jag bort färgen som hade kommit av närkontakt med stolpen under biltaket.
Det känns så kul att stå i solen och pyssla med bilen. Kanske jag håller på att bli som de där pojkarna som pysslar dagligen och stundligen.
Nu skulle det gälla att få en trasig brännare utbytt. Har lokaliserats till vänster bromsljus.


Bilden är lånad - men min bil  ser precis likadan ut. Och lika blank är den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar