söndag 14 augusti 2022

Sälja


 Köper man ny lägenhet säljer man i allmänhet sin gamla lägenhet.
Som ju är mycket mer än en lägenhet. Åtminstone min lägenhet som jag bott i och älskat sen 1986.
För det första förstod jag inte mäklarens låga pris. Min lägenhet är litet sliten men läget och själva grunden är ju toppen. Men hon var övertygad om priset.
Och rätt skulle hon få.
Det första bude tkom när jag på min födelsedag satt och åt. Ett sånt skambud att hela aptiten försvann! Fy då!
Nästa bud var inte mycket bättre men höjdes snabbt med 5000. Kunde ändå inte acceptera.
Allmän visning med 6 gäng - ingen kontakt efter. Några bekanta som var och tittade via mej - inget napp.
Hjälp - vad gör man då. Inflationstider.
Hyra ut? Kontaktade tom en tapetserare. Hur få hyresgäst? Sent ute - studerandena har parkerat sej den dag jag skulle kunna lova inflyttning. 
Kastades i tankarna mellan alternativen och konstaterade att jag höll på att fundera ihjäl mej.
Skrev till mäklaren och bad om ny allmän visning och samtidigt  gav jag en liten öppning till att jag skulle acceptera det bästa budet. Det här var en vecka efter budet och inget annat hade skett. Mäklaren skrev sms till mej och var litet inne på att jag skulle acceptera. Strax efter det kom köparna med ett bud där de ytterligare hade höjt med 3000. Och det var så nära mitt lägsta att jag accepterade utan att fundera. Jess!
Vilken känsla!
Dessutom hade jag på vägen kommit till en djup insikt. Mitt kära vackra hem är ingen annans hem - för dem är det ett renoveringsobjekt.
Troligen på ett annat sätt än när jag har köpt mina lägenheter och accepterat det jag har sett utan att försök sänka priset med motivering att det krävs renovering. Tror det än vanligt idag att man river ut rubbet och gör något eget av det. Plus att det säljs många nyrenoverade lägenheter - oanvända.
Nå hur som helst - nu är den såld och fuktgranskad och ängersäkrad. Och finansieringen är klar.
Ibland säljer man billigare än man tänkt och ibland säljer man med vinst. Kollade upp min första lägenhet som jag sålde för det dubbla priset 4-5 år efter det jag hade köpt den. Det var 80-tal.
Så jag säjer - härmed nöjd och vandrar vidare mot spänningen att se nya lägenheten på nytt när jag får nycklarna - snart.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar