lördag 13 augusti 2022

Long time


 Det har varit bloggtorka mest hela sommaren. Betyder inte att ingenting har hänt .- tvärtom. Sommaren har varit så turbulent att jag inte riktigt har klarat av att skriva.
Har ställt till det så man nog kan säja att jag har förstört sommaren för mej. Trots att det är en bra sak. 
Jag sover dåligt, grubblar och går ner i vikt fast jag äter som vanligt.
Och vad har jag då gjort? Jo köpt en lägenhet. Ska alltså flytta från mitt trygga bo där jag har mått bra sen -86  - och det är nog mycket för rutintypen.
Tror vi måste ta det i bitar. Det här inlägget får heta Köp

Det var så här att det var visning på en intressant lägenhet på Korsholmsesplanaden. Allmän visning. Passade på att beställa privat visning just före på en annan i närheten. Båda var fyrarummare. Väninnan var med. Den med privat visning hade jag sett förr och inte var den bättre den här gången. Kolkko skulle jag säja. Massor att göra. 
Från den direkt till en underbar ljus och vacker lägenhet. Renoverad. Flera gäng på visningen. Intresserade. Såg de lystna blickarna. Kom till att om jag är intresserad av den här ska jag slå till. Hejades på av mäklaren och väninnan.
Och när jag insåg att jag typ 10 minuter senare kommer att bestämma mej för att köpa - då gick en del av min hjärna i lås. Då slutade jag registrera. Tack och lov finns det bilder och en väninna med hela hjärnan i bruk.
Men jag - slår till på första visningen och  får samma kväll veta att jag får den. Det är ju inte klokt!
Minns inte när det här skedde men det var länge sen. Alltför länge. Har bott i min gamla på väg bort alltför länge. Och gör det ännu fast nu börjar det vara så otrivsamt där att det inte riktigt är mitt hem. Med flit ställer jag det så så det inte ska vara så svårt att bryta upp.
Det nya då - en fin fyrarummare ett par kvarter från den gamla. Det där med fyra rum har jag fått förklara för folk. Och visst, visst skulle jag klara mej med mindre men det är ju så att jag har saker på kollo som ska hem. För att jag sen eventuellt nån gång ska kunna lämna kollo. Vill ju inte ha två. Men det får bli på framtiden.
Och sen är det ju så att fast jag bor själv som di säjer så ska jag inte bo trångt. Jag ska inte behöva ha bastun som förråd och trycka in saker så jag inte vet var jag har vad.
Nu kommer jag att få breda  ut mej. Vardagsrum med matsalsbord, kök, sovrum, bibliotek och gästrum (egentligen pysselrum med symaskin och strykbräde framme men pysselrum kanske man inte ska ha som 70+). Kommer helt säkert att fylla rummen.
Men börjar jag trivas (bästa sättet att inte börja trivas är att ställa den frågan säjer en väninna)? Jag har hoppat i galen tunna tidigare.

Nu är det några veckor tills vi vet hur det här utfaller. Jag hoppas ju så innerligt att jag ska finna mej till rätta. Och mina saker kommer ju med - snart doftar det som det ska i det nya. Men osäkerheten och våndan finns kvar. Borde ha fått flytta in direkt. Eller åtminstone fått komma in för att kolla.
Fortsättning följer.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar