lördag 7 maj 2022

Till dans

 Det är med skräckblandad förtjusning jag ska delta i ett event ikväll. Pensionärsdans i grannkvarteret!
Och det är ju något att gilla.  Dessutom - skoldans modell 60-tal goes 2022.
Det är ju bara det att jag inte kan dansa!
Jag började min danskarriär på skoldans - turades om mellan läroverken i stan. Ingen succé. Lång som en höstör och inte blond och söt hade jag ingen chans bland ynglingarna i samma ålder.
Men sen blev det andra bullar då jag började gå på teknisdans - turvis svenska och finska. Trevliga mogna män.
Och dansplatser utanför stan - främst sommartid men också vintertid. Tex i Åminne dansades det flera kvällar per vecka och det gick buss från stan, dansbussen.
Måste ju dock bekänna att vi stod på vägen och liftade ibland. Sånt ser man inte mera - och inte visste föräldrarna om det heller. Hu.
Men oberoende vilken plats det gällde så var det inte dans av når speciellt slag utan tryckare - man höll i varann och vandrade i takt till musiken. Åtminstone jag. Snabba danser dansades av flickor.
Sen kom discodansen - närmast på Waskias nattklubb. Ok, en del tryckare där också.
Så jag kom aldrig att lära mej typ vals och tango.
På jumpatimmarna dansade vi schottis men det kom man inte långt med på riktigt.
Så där är vi nu - kan inte annat än tryckare och disco. Och är dessutom svårstyrd. Kan själv. Och ett stort antal år sedan jag tog ett danssteg.
Dömt att misslyckas från början redan. Och om man tillägger att jag tänker att kvinnoöverskottet är stort är hela företaget dömt att misslyckas.
Men dit ska jag och hoppas jag får säja efteråt att jag åtminstone hade tur med orkesterns musikval. Jag har dessutom utsett ett par personer som ser till att jag inte mesar ur. 
Mask då? Kan inte tänka mej annat än att ha mask om jag dansar nära nån - och dessutom talar. Det är ju minsann i riskzonen. Jag har ju inte haft corona och det börjar vara ett bra tag sen jag fick den tredje sprutan.
Jag måste säja att jag tycker det är ett fantastiskt tilltag att ordna en sån här dans. För pensionärer med deras ungdoms musik. Tack till arrangörerna!





2 kommentarer:

  1. Väntar med spänning på fortsättning 😊. Ha en riktigt trevlig kväll 🤗

    SvaraRadera
  2. Det var trevligt att läsa ! Även jag stod på vägkanten och liftade eftersom pengar var sällsynta. Jag har alltid tyckt om att dansa,ju snabbare desto roligare. Men - nu har det gått riktigt lång tid, jag pratar om förrivärlden.
    Och i kväll hör jag till arrangörerna 🫢 och ska stå i kassan och hantera en maskin jag aldrig sett. Det lär ska finnas en stol för mej att sitta på ,det är jag tacksam för 😅

    SvaraRadera