fredag 13 maj 2022

Hot?

 Ingen är väl oberörd av grymheterna i Ukraina. Och ingen har undgått hur situationen har påverkat Finland. Nato, kontakter till andra länder, allvarstal från president och politiker (är mycket stolt över styrkan), uppmaning att se över hemlagren, ha kontanter hemma. Och mycket därtill - och mycket som vi vanliga medborgare inte har en aning om.
Jag känner inte ångest och går inte dagligen och stundligen och tänker på vad som kan hända om Ryssland reagerar på vår aktivitet. Kanske för att jag tror att det inte är sannolikt.
Istället kom jag i morse på mej själv med att säja  Tack för att jag har vaknat till en dag av fred i landet.
I det ingår en tanke att ta vara på det jag har. Att leva intensivt i nuet och inte skjuta upp saker, inte känna dåligt samvete för att jag inte lever upp till alla önskningar från andra, väljer bort sånt som ger mera stress än glädje. Tulipanaros - säkert - men en god start är nog Tack för att jag har vaknat till en dag av fred i landet.
Så mycket realist är jag att jag har tänkt litet på beredskapen - tagit ut pengar (alldeles för litet), kollat att jag har en batteriradio, har ett lager av konserver (alltför litet). Tror på att det kan bli störningar i nätet - både el- och inter-. Och så har jag ju sättpotatisen och löken...
På nåt sätt blev det litet konkret att någon räknar med hot när jag läste om att vattentornet i Nykarleby (nationellt påbud) ska vara stängt för publik i sommar.
Naturen är på min sida när det gäller att glädjas åt dagen. Men jag får inte glömma Ukraina. Ska göra det lilla jag kan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar