onsdag 28 juli 2021

Är jag gammal?

 Den frågan passar ju bra så här på födelsedagens morgon. Jag fyller 69 idag. Och jag går inte med håven utan försöker tänka efter hur 69 känns.
Och jag har kommit till att det inte känns gammalt. Just nu känner jag mej rimligt stark och alert och känner ännu en nyfikenhet på livet. Det är klart att 69 är en högre ålder än tex 37 men egentligen känner jag inga begränsningar.
Började tänka eftersom jag utifrån fick mot mej sånt som talade för motsatsen. Min ålder beskrevs på sätt som jag inte känner igen. Två gånger samma dag.
Först läste jag i min deckare, skriven nångång efter 2000 (inte amerikansk författare) om  "en liten energisk kvinna som närmade sig sjuttio". Hennes vita hår var starkt permanentat. En beskrivning som nog inte stämmer på mej och inte heller på mina jämnåriga bekanta. Författaren själv är i samma ålder. Har hon en bild av tanter som hon för över på sin romanfigur eller förtränger hon något i sej själv? Jag - jag är väl inte nära 70? Eller kanske bara en lapsus.
Men så här är inte vi som närmar oss sjuttio. Åtminstone inte de jag har nära mej.
Andra situationen var när man i nyhterna talade om Astra seneca-vaccinet som "tvingats" på oss i åldersspannet 65-69 och kallade oss ikäihmiset. Känner mej inte som nån ikäihminen och tror dessutom att det är felanvänt. Ikäihminen är nog per definition en som är äldre än så.
Nåväl, det här fick mej att fundera. Är det så här samhället ser på mej och mina jämnåriga kvinnliga vänner- ser tantiga ut och det måste påpekas om vi är energiska. Kanske, men de skulle bara veta!
Unga, fräscha, debattglada - det är vad vi är. Klär oss i vår egen stil och gör det bästa för att mota det som åldern försöker ta ifrån oss. Jumpar, går på hälsokontroller, äter hälsosamt, unnar oss ett behagligt liv. Visst är det så vi gör - och om inte - dags att börja. Inte bli tantiga och ängsliga ocjh lämna bort saker vi skulle vilja göra. Elämä on. Med brasklappen - så länge vi får ha en rimlig hälsa.
Önskar er alla mina jämnåriga en skön tredje ålder.
Vad vi vill bli kallade annat än pensionärer - det kan bli en annan diskussion.Och svar på frågan i rubriken - nej, jag är inte gammal.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar