måndag 22 februari 2021

Två nya

Jag ser på Yle1 när jag ser på nyheter och väder.
För ett tag sen kom ett par nya meteorologer med. Två tjejer som är så olika varann som någon kan vara.
Den ena en färggrann sprattelgumma och den andra en allvarsam tjej med diskreta färger på kläderna.
Iofs ska ju inte klädseln spela nån roll men det är så intressant att se hur den avspeglar personligheten.
De hade litet problem i början de här tjejerna.
Hon den livliga talade så ivrigt och snabbt att hon ibland började hyperventilera. En gång avslutade hon rapporten med ett litet hysteriskt fniss. Har också skrivit om hur jobbigt det där var. Har inte märkts på ett tag så jag antar att hon fått jobba med nån talexpert på Yle (jag lever i tron att sådana finns) och har nu jobbat bort det.
Den allvarsamma var förmodligen ganska spänd i början. Åtminstone sa kroppsspråket det. Kunde slappna av om nyhetsläsaren gav nån stund till att småprata väder med henne innan hon drog igång. Hon hade dessutom ett besvärande sätt att sluta en mening med ett uppåtgående tonfall - lät mycket främmande i finskan. Men nu har hon tydligen också fått gå hos talexperten för det är nästan borta. Och - hon börjar bli varm i kläderna - idag vågade hon sej på att le också under själva väderrapporten.
Nu skriver jag inte det här för att hänga ut flickorna utan för att heja på det faktum att de har jobbat med sina små olater - med eller utan Yles talexpert. Lyfter på hatten! Både för flickorna och för en arbetsgivare som förstår att ta vara på talangerna. De är bra meteorologer båda två!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar