måndag 22 februari 2021

Digispar

 Kom att tänka på det imorse då jag var inne via min mobilbank och sysslade med bankärenden - vad man sparar pengar (och tid) om man inte betalar över disk med en tilläggskostnad på 5e för varje räkning.
Nå, det är väl inte många som sysslar med den ytterligheten mera. Men från det gick mina tankar vidare till digitalienvärlden i andra sammanhang och i det hänseendet att man sparar pengar. 
Är erkänt sparsam så jag är på jakt efter de där små månatliga utgifterna som till slut blir stora. Inte för att jag intte skulle ha råd men för att det är så onödigt att betala i onödan. Och för att de digitala lösningarna och nylösningarna ofta leder till bekvämare liv.
Börjar med Vasabladet. Sparar 240e per år med att ha Vbl digitalt. Något som jag också använde fast jag fick papperstidningen. Läser så tidigt att pappersversionen inte har hunnit fram. Ja luonto kiittää.
Mitt senaste klipp var att ta bort Sverigekortet som kostade mej 10,95 per månad. Freedome kostade 39,90 per år, en inbesparing på 91,50. Och en möjlighet att se Sveriges Arena - dvs både direktsända saker och lagrade saker. Då man nu ska vänja sej av med digiboxinspelande.
Bredbandet blev husbredband (3,90 per lägenhet) och det betalar jag förstås indirekt via vederlaget men då man dessutom betänker att våra kabel-TV-anslutningar sjönk från 6e/lägenhet till 1e/lägenhet så är det hela en vinst. Och tog då förstås bort mitt eget bredband som hade kostatr mej ca 20e/mån - alltså 240/år.
Jag bytte försäkringsbolag. Tyckte att jag fick bättre avtal - och det visade sej vara bra - betalar en stor del av försäkringarna med bonus från min bank - litet olika från år till år men säj ca 200e.
Sen får man ju hålla i sej då man går in till Elisa så man inte kommer ut med nåt nytt som de tycker man ska ha - i värsta fall tidsbundet dessutom. Råd: kolla era teleräkningar och se vad ni betalar för.
Just nu betalar jag 22,89 för mitt telefonkort via Telia - obegänsat allt och dessutom mobilidentifikationen gratis (Elisa friar med 19,90 just nu och det minns jag nästa gång jag förhandlar med Telia).
Om jag räknat rätt blir det här ca 770e per år totalt. Tackar man ju inte nej till - och då det dessutom är förändringar till det bättre.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar