torsdag 21 januari 2021

Nya vindar

 Jag brukar efter mina blodprov få en ringtid till min läkare. Kanske först flera veckor efter labbesöket men dock. Och före det har jag ju kunnat kolla värdena själv.
Ny läkare - och samma rutin vid första blodprovet. Ja, och dessutom kom det ett brev hem med kontentan av vårt samtal och om resultatet. Lyx.
Nu andra gången vid kolesterolmätningen sa skötaren jag ringde till att det inte fanns nån ringtid alls. Ok, värdena hade gått ner så vi funderade att jag fortsätter med samma dosering som hittills. Håller på att pröva ut en ny statin.
Igår kom ett brev från läkaren. Med resultatet i skrift och instruktioner. Som gick ut på att jag ska fördubbla dosen. Hen vill ha mitt LDL ner till 2,6.
Säkert effektivt det där fast det verkar litet antikt med pappersbrev - men antagligen är det en snabb åtgärd för hen. Skriver väl ut samma som skrivs in i Kanta (har inte kollat). 
Finns nog en svaghet i att inte få tala också. .Jag har tex en fråga om min benskörhetsmedicin. Ska jag ta min spruta i april? När ska jag gå på mätning på nytt? Vet inte riktigt hur jag får reda på det där. Jag kan ju inte skriva mail till min läkare.
Sen skulle det väl nog vara rimligt för hen också att få tala och fråga. Nu kan hen bara se att patientten har tagit ut sin medicin och får hysa en from förhoppning om att patienten också har tagit den och att inga större biverkningar har uppstått. Och det har det inte så jag öser på med dubbel dos och går på koll enligt remiss.
Skönt i alla fall att vara i ett system där nån ser en - och antar att jag skulle få ett samtal om provvärdena skulle visa på nåt dramatiskt.
Så vi får väl säja - annorlunda men ok.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar