onsdag 20 januari 2021

En nattsuddares bekännelser

 Ofrivillig nattsuddare - det är jag. Försöker att inte vara det - men vad göra?
Jag vet satt jag borde släcka lampan före 23. Och början är bra - går ofta i god tid till sovrummet "för att läsa". Men fastnar ofta i telefonens värld. I allmänhet tror jag inte det stör att pyssla med telefonen - det är så lustfyllt. Har dessutom läst att forskning visar att ljuset inte stör. Men det som är illa är att det blir sena chattar - också upphetsande sådana - tex lösande av datatekniska problem. Och så är det så svårt att slita sej. Så ofta blir det ingen tid för boken.
När jag väl släcker är det inte sådär bara att somna. Ibland hjärtklappning och ibland blir det inte till nåt hur avslappnad jag än är. Och om klockan går över midnatt blir det nog ofta en liten flisa. Speciellt om jag har nåt som kräver nåt av mej följande dag.
Somnar - med eller utan flishjälp (strävar till att vara utan). Och så vaknar jag 3.30. Eller 3.40. I och för sej är det ingen panik med det för jag har så trevliga rutiner för mitt nattpass. Vaknar ofta av att magen är orolig. Kan inte ta en smörgås då eftersom min Tyroxin ska tas på tom mage och ingen mat ska intas förrän 30 minuter gått. Brukar hinna med Vasabladet fram till ledaren innan jag tassar upp och brer en smörgås - som äts i sängen.
När läsandet är klart är det dags för det andra sovpasset som brukar lyckas riktigt bra. Och drömmarna brukar komma. Vaknar typ 7.
Blir ju nog litet få timmar men helt ok. Fast jag drömmer nog om den dag då jag skulle sova i ett svep från kl 23 till kl 7. 
Jag vet vad ni säjer - mera bok och mindre telefon. Jobbar på det.
Jag vet också vad forskningen tutar ut om hur många timmar god sömn vi behöver - annars ...
Kan bara konstatera att det är en välsignelse att jag inte ska på jobb i arla morgonstund och att jag inte stör nån med mitt nattliv.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar