onsdag 1 november 2017

Älskade dockskåp

Jag måste litet stanna upp och filosofera över vad det är som gör att jag stannar upp vid mitt dockskåp och står och fånglor (fån-glor alltså) och känner sån tillfredsställelse. Speciellt på kvällen när ljusslingan ger mysig belysning. Det ska nog bli riktig belysning så småningom.
Det jag gör där jag står är att njuta av det jag tillverkat. För det är vad det handlar om. Att tillverka, återanvända och i någon mån ta hand om och restaurera gamla dockskåpssaker. Och det är så underbart att se resultatet.
Men det är minst lika underbart att pyssla. Och jag får sån inspiraton på kursen jag går. Tänk att få diskutera lock till saltkar och hur man präglar kakelugnsluckor. Och att få goda råd. Och material som har samlats under åren de jobbat ihop. Den spjällkedja som jag inte lyckats hitta hemma fick jag ur gömmorna.
Men själva jobbet gör jag oftast hemma. Vid skrivbordet. Och kreativiteten flödar.
Mina lådor blir städade på kuppen. I letandet efter saker som behövs. För gårdagens projekt - kakelugnar - var det verktygsbacken, knappsamlingarna och sytillbehören som var på tapeten. Och blev städade. Och ja - sen då köksmattan kom som avslutning blev garnsamlingarna städade.
Och kreativitet -ja. För det går ju inte alltid som på Strömsö. Hur lösa problemet med att jag inte lyckades kapa de spikar som skulle vara "upphängning" för kakelugnens luckor? Och problemet att det fanns en spik för litet när luckornas knoppar skulle bli till. Problemen löstes.
Sen är det ju noga med material. Måste efterlysa en tom Kalles kaviartub på Fb - mina tuber hade silverfärg inuti och det skulle förstås vara mässing.
En annan sak som tilltalar är att det faktiskt är ett jobb som kräver långsamhet. Dels är det så pilligt och dels finns det moment man måste vänta på. Målfärg och lim ska torka. Mycket bra för håsabyttan jag.
Sen har jag en aning att det också kan handla om mitt intresse att i tankarna inreda tomma lägenheter.
Igår satt jag faktiskt hela eftermiddagen vid skrivbordet. Och är riktigt nöjd med resultatet. Vilken lyx att kunna ställa det så att man har en dag för dockskåpspyssel.
Nästa projekt hemma blir troligen en spiskupa. Och på kursen ska vi tillverka äpplen nästa gång.
Ja - dessutom bör det tilläggas att jag sov en lång och skön natt utan piller efter gårdagen. Om det var pysslat, lugnet eller två promenader som gav mej det vet jag inte. Kanske kombinationen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar