onsdag 30 november 2016

Skräcken

Jag ska inte tänka på det. Jag tänker inte på det. På vad som skulle hända om jag i min ensamhet får en stroke eller därmed jämförbart.
Men onekligen kom det några tankar när jag hörde om en ensamboende som har drabbats och nu finns i Tammerfors på sjukhus, halvt förlamad. Jag vet inte var när eller hur det har hänt men jag kan bara förställa mej. Ensam, på natten (det brukar väl vara så), borde få hjälp, vet att minuterna är dyrbara.
Men man kan vara ensam också fast man har en hel familj med sej. Man kan drabbas av lika hemska saker på annat sätt också. Obotlig cancer, trafikolycka.
Men på nåt sätt - det där med att man vet att det skulle kunna gå helt bra vid en stroke bara man får vård direkt. Men eftersom det är lönlöst att fundera ska man låta bli.
Men så många tankar kom i alla fall att jag kom ihåg att ladda min "112"-telefon - en av mina simkortslösa telefoner - som ska ligga i nattduksbordet.
Fick just ett påpekande - kan vara bra att ha en 112-telefon på toa också. Man kanske mår dåligt och drar sej dit. Telefon 2 till toa - bums.
Och du som inte har nån extra telefon - testa om firmor som säljer telefoner kan donera en avlagd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar