lördag 22 oktober 2016

Kassörlös kassa

Förutom att vi plockar våra varor själva får vi nu också scanna in priserna själva - och förstås betala med våra kort själva. Hela processen är orörd av butikspersonal. Så i min Citymarket i centrum av stan. Och det skulle förstås testas. Märkte att människor förskräckt bytte kö när de märkte att den breda vägen ledde till självbetjäningskassan. Och många bekanta hejade på - nog är du modig! Men hej, det var inte invecklat alls. Själv var jag så euforisk av shoppingfärden - ny router, årets första glögg i köpkorgen och trevliga samtal och människomöten i butiken - så jag tog det väldigt lugnt. Hade svårt att hitta streckkoden på en vara. Note to self - kolla var koderna sitter ren tidigare. Och så kom då det spännande. Ölburken. Och jo, den pep till och en personal kom fram och konstaterade leende att jag får fortsätta. Hade åldern inne. Tyvärr kom det inga nya pip för de övriga burkarna. Jag fick veta att också dvd med åldersgräns och tändstickor får apparaten att pipa. Hann inte få nån förklaring till varför stickorna kräver kontroll - en annan av de fyra apparaterna pep till. Jag hade handlat så pass mycket att jag ville checka att jag fått allt med. Hittade inte mjölklitern i raden. Bad kassaassistenten kolla - nej, ingen mjölk. Så jag körde den separat. Då jag kom hem såg jag att mjölken fanns i alla fall. Förstås - så noggrann som jag var. Nu återstår det att se om marketen låter mej gå igenom med en mjölk idag utan att betala.
Mycket smidigt system. Snabbt. Stort utrymme. Bra instruktioner. Personal nära om man behöver fråga. Var inte rädda gott folk. Det fungerar.
Och ännu en sak. Det kan vara viktigt att byta språk till svenska. Säkert är det nån som gör statistik på det med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar