torsdag 4 augusti 2016

Storebror

K-kedjan gör det redan vad jag kan förstå. Registrerar med vilka mellanrum jag köper min naturella joghurt. Varför skulle annars min Henkilökohtainen etu på joghurten komma så lämpligt? Och då registreras förstås också allt annat jag köper. S-gruppen ska börja göra det. Det protesteras och knorras. Jag måste säja att registreringen inte stör mej det minsta. Så länge kassafröken inte börjar ha åsikter om mina ölinköp. Ajaj - du köpte ju en burk förra fredagen också! Typ.
Nyheterna visste härom dagen berätta att det inte enbart är våra förmånsaffärer som sysslar med registrering. "Betalar du med kort? Då kanske banken vet allt om dig." 
Jag citerar  Tuula Sario på Konsumentförbundet: "Tuula Sario menar att det säkert finns en hel del
människor som använder kontanter för att köpa en del varor och tjänster, just för att det inte syns på kontoutdraget hur mycket pengar man använt på det. Att dölja en del av sina transaktioner kan vara alldeles klokt, menar Sario, som säger att den information om oss som samlas in på olika håll kan påverka framtida bostadslån och försäkringar.

- Om banken är del av ett finansvaruhus med försäkringstjänster finns det en risk att informationen används för annat är specifika bankärenden, säger Sario."

Jag vet inte - men jag tror inte riktigt att jag kommer att tänka i sådana banor. Jag lever ett normalt liv
med normala transaktioner och har inget att dölja. Håll då koll på vad jag sätter mina pengar på. Det tänker jag strunta i. 
"För den rene är allt rent". Och jag är antagligen naiv.
Och mera kommer folk att betala med kort om det blir som det säjs - att det börjar kosta att ta ut pengar. Tex Nordea kommer att ta betalt om man tar ut pengar mer än fyra gånger per månad. 
Min egen bank har inte signalerat nåt om att de börjar ta betalt för uttag. Och det är garanterat nåt jag skulle undvika - jag vägrar betala för få tillgång till mina pengar! Detsamma gällde den tid när vissa butiker tog betalt om man skulle betala med kort. Då gick jag efter kontanter. Konstigt hur reglerna ändras.Men - håll kortläsarna i skick! För tillfället fungerar mitt nya kort typ varannan gång i kassa 8 i min favoritmatbutik.





1 kommentar:

  1. Jag håller med dig och anser att det är för begränsande att sträva emot. Den problematiken som jag tycker är besvärligast i sammanhanget är dock att det inte är upp till mig att definiera kriterierna för när jag är en i mängden eller när jag blir en som är intressant för storebror att hålla ett öga på... Det ligger liksom utanför min påverkan och när en åsikt jag står för någon gång gör att jag faller utanför det som anses normalt i vårt samhälle, så har kartläggningen redan skett och jag har inget skydd för min integritet.
    Mvh
    Ville

    SvaraRadera