måndag 25 juli 2016

Som hyresvärd

Jag brukar säja att min pensionsförsäkring är de lägenheter jag hyr ut. Den ena kan jag tänka mej att flytta in i själv om jag inte orkar gå i trappor - den har hiss. Den andra är alldeles underbar på markplan men kanske litet liten.
I de här lägenheterna har jag haft härliga hyresgäster som jag faktiskt har lärt känna. Och det är så jag vill ha det. Därför är det en grannlaga uppgift att välja ny hyresgäst.
Den ena lägenheten blir tom nu när den fina L flyttar ut och i helgen har jag suttit och sökt nya kandidater Också det gör jag nu på härligt modernt sätt. Plockade några från Findit men i huvudsak gick jag via Facebook. La upp min annons i både den finska och den svenska hyresgruppen. Och den vägen har man ju också möjlighet att litet bekanta sej med kandidaterna. Småprata litet. Men - och det är kanske ännu viktigare - det som de berättar om sej utan att berätta - svarar man på meddelanden, reagerar man och är alert när man är i en dialog, tänker man på båda parter eller kör man sitt race? Oj då folk skulle veta vad de säjer utan att säja nåt! Och så kollar jag förstås deras Fb-profil. En massa partybilder, en massa sneda och grimaserande selfies? Vem är de bekanta med? Säkert övertolkar jag och jag väljer inte bort någon av såna orsaker men det påverkar.
Fick faktiskt så många intresserade att jag måste skriva att jag tar time out och återkommer om lägenheten inte har gått i slutet av veckan.
Idag har jag visat lägenheten för tre gäng - människor i helt olika livssituation. Underbara typer allihop. Kan välja vem som helst av dem. Nu får de sova på saken så får vi se imorron om det naturliga urvalet säjer sitt eller om jag blir tvungen att säja nej till två. Borde ha fler lägenheter...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar