tisdag 12 juli 2016

I evighet

Mina kläder tycks räcka i evighet. Aldrig så det skulle synas nåt spår av nötning. Tänkte jag idag då jag var på promenad iklädd en tunn bomullsskjorta som jag köpt för evigheter sedan. Litet blekt av solen har den blivit men nött - nejdå. Och de jeans jag köpte i höstas som snabbt blev favoritplagg - inte ett spår av att jag har använt dem mest hela tiden. Och på tal om jeans - högen med dylika i garderoben är stor. Torde finnas ett par för allt upptänkligt jeansmode - olika former och färger. Aldrig mera köpa jeans? Nå säkert kommer det nåt nytt som jag vill ha.
Men det jag jämför med är att jag har ett minne av att kläder nöttes så väldigt då jag var yngre. Alltid blev det hål på jeansen (vilket jag ju i och för sej gillade) och ofta måste det köpas nya kläder för att de gamla hade tatt slut. Tennistossorna hade hål efter en säsong.
Är jag en försiktigare användare nu? Är klädernas kvalitet bättre? En faktor att tillägga är ju att jag inte längre borde växa ur mina kläder.
Skönt - baskläderna finns - man får komplettera med pigga nya saker.
Intressant - när jag googlade för att hitta en bild på "Slitna jeans" hittade jag bara sånt som var köpeslitet - inget som såg ut som mina jeans såg ut förr i världen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar