tisdag 19 juli 2016

Det tar sej

Man brukar tycka att vi är så buttra och tysta vi finländare. Jag vill påstå att det inte är så. Och att det har skett en förändring.
Har flera gånger reagerat på hur försäljare i allehanda butiker är vänliga och pratglada. Och inte påträngande. Undrar om det har varit en riksomfattande charmskola?
Och sen folket jag möter på gator och torg - så snara till ett Hej! och ett leende. Jag testade idag på morgonpromenaden. Det var nån enstaka som inte besvarade min hälsning. Det var byggjobbare, hundägare och helt vanliga vandrare. Så ska vi ha det!
Kom att tänka på det här när jag läste en fb-uppdatering om nån som hade upplevt så stor kontrast mellan turistortens vänlighet och den buttra finländska stilen redan på flygfältet. Den buttra var en person som körde en golvstädmaskin. Det är klart att vi är olika vi människor men jag tror vi kommer långt med skolning av personal men också med att vi respekterar och ger status åt alla yrken - både vi som är mottagare och vi som utför jobbet. Då orkar vi le mot varandra och se människan.
Och överfört från serviceyrken till vanliga möten på gator och torg. Säj hej!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar