fredag 20 november 2015

Höga värden

Har länge känt av mitt hjärta på kvällarna. Dvs känt att det bultar och också att pulsen är hög. Idag på dagen kändes det så starkt att jag gick upp till grannen för att mäta. Och högt var det. Så högt att jag gick till min Hvc. Fick ganska snart träffa en skötare som mätte - ungefär samma höga tryck.
Och jag kände ju det - varm i ansiktet, litet illamående, dunk.
Det är ju nog så att det finns ingredienser för att puls och tryck ska bli höga - oro, litet höjt kolesterolvärde trots medicin, litet förhöjt sockervärde, tyroxindoseringen litet vaj och dålig sömn. Och kanske nåt mer därtill.
Vänligt och lugnande bemötande fick jag och fick gå hem med en lånemätare som jag nu ska använda under helgen  och sen rapportera på måndag morgon. Och om det är högt konsulterar man min läkare. Fick dessutom lova att inte mäta stup i kvarten. Och inga betablockerare på prov - vilket jag själv föreslog. Hi.
Upplevde att systemet fungerar trots att det inte finns läkartider. (På min Hvc inga tider före nyår).
Och gissa vad - dagens första mätning hemma till lugnande julmusik visade - jo just det - nästan normala värden.
OBS.Bilden är lånad. Inte mina värden, nej.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar