söndag 23 november 2014

Stackars boken

Dagens tidning innehöll en artikel med tips på vad man kan göra med böcker som "står och samlar damm i bokhyllan" Tapetsera med sidorna, tillverka en dörrkrans, tillverka julgranspynt. Mina återvinningsgrupper på Fb svämmar över med tips på de mest fantastiska saker man kan göra av gamla böcker. Vika så det bildas bokstäver eller andra  figurer (ska försöka hitta en bild på det - har aldrig prövat), skära bort det mesta av sidorna och få en "kista" eller smyckesskrin som kan gömmas i bokhyllan. För att nämna några exempel Och på min egen balkong ståtar en vacker igelkott vikt av en gammal bok.
Nästan snudd på helgerån tycker en gammal bokälskare. Som inte skulle kunna förstöra en bok. Men vad gör man? Ingen tar emot böcker. Minns när jag var med och försökte få antikvariat att förstå sej på ett dödsbos böcker De ville inte ha dem - eventuellt böcker från kriget. Då blev Röda Korset räddningen. Undrar om de skulle ta emot idag. Vi drunknar tydligen i gamla böcker idag Och vaddå - vi använder Internet som uppslagsverk, ordbok, kokbok, mönsterbok och nästan all annan bok också.
Och jag kommer på mej själv med att glo på min fyllda bokhylla för att hitta böcker som jag kan vara utan. Jag vill ha plats för pysselmaterial i bokhyllan. Och ja, något ska jag hitta men det jag plockar ut kommer nog att få flytta till torpet eller bibbans bytesbord. Jag kan inte förmå mej att bränna eller kasta bort mina böcker Och att använda dem till pyssel, tja. Jag är nog uppvuxen i en tid när en bok var något värdefullt och det sitter i. Och så har jag förstås böcker som jag inte för något i världen skulle vilja göra mej av med.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar