måndag 3 november 2014

Skatter

Fjolårets beskattning är fastställd. Och listor på allehanda toppinkomster valsar runt på nätet. Än är det topparna i min kommun, än i hela landet. Och kvinnor. Och riksdagsmän. Och företagare. På yles nyhetsuppdatering handlade nästan 10 inslag om skatterna. Varför är det så intressant? Jag är helt oberörd. Kommer inte att läsa en enda lista. Och det handlar inte om att jag skulle avundas någon deras inkomst. Men det angår mej inte. Dessutom vet jag att det att man finns högt i skattelistorna inte betyder att man nödvändigtvis är lycklig eller frisk. Och frågan är om alla i toppen ens är så rika rent ekonomiskt sett.
Och börjar jag tänka - ja då blir jag uppfylld av vrede över ojämlikheten i vårt samhälle.
När jag var barn trycktes det skattekalendrar som såldes. Minns att min mor var mycket mån om att skaffa sej en sådan. Undrar just varför. Kanske "alla" gjorde så.



              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar