fredag 8 juli 2011

...och miss Marple


Miss Marple hör till min sommar. Eventuellt för att de kluriga Agatha Christie-deckarna ofta har sänts på sommaren. I år som nån sorts matiné mitt på dagen. Lägger på burk förstås. De är så långa att man nästan ska ha sommatlov för att hinna se dem. Miljöerna är så fascinerande - gamla engelska herresäten och hotell. Och Miss M själv är så härligt klurig. Och dessutom en sån mysig njutare. Hon stickar vid brasan, hon dricker te på sina tjusiga hotell och hon är så virrig - trodde de! Bovarna alltså. Hennes stillsamma iakttagande leder alltid till att lösningen på det hela läggs fram på det elegantaste sätt. Jag tror jag har sett tre olika huvudrollsinnehavare och många avsnitt har jag sett flera gånger. Det gör ju inte saken sämre att Miss M påminner om en bekant till mej. Inte virrigheten men det andra. Ofta händer det att jag inte hänger med i intrigen och blir tvungen att spola tillbaka. Ser jag kvällstid somnar jag ofta. (kan alltså vara bra att se samma avsnitt flera gånger). Trots att det är så härligt. Så med andra ord ser jag på Miss M mycket tack vare stämningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar