onsdag 1 juni 2011

Förväntan


Jag ska på klassträff ikväll. 40 år sedan jag blev student och på ett sätt känns det som om det var igår. Jag minns ju stämningarna och detaljerna från dagen så väl. Känslan att gå genom stan med famnen full av studentrosor på väg till fotografen (på den tiden fotograferade man sej när man hade fått mössan). Föräldrarnas stolthet, kamratgemenskapen, kvällsfesten... Var det igår? Nej, jag vet med alla mina sinnen att 40 år har gått. I mitt liv och i alla andras har det hänt massor. Vi är inte desamma. Men ändå tror jag att vi bara av den orsaken att vi hade några år under den viktiga ungdomstiden tillsammans verkligen har lust att veta vad som har hänt. På riktigt, inte bara jobb och barn och barnbarn. Och det kan vara väldigt olika saker. Man får gå varsamt fram när man känner på klasskamrater på pulsen. Ge dem chans att berätta det de vill. Hoppas det finns tid för samtal.
Vi kommer att starta på Samskolan med en "Uppdatering av studentexamen". Finns det tid hoppas jag vi vill sjunga de Penkkissånger jag har gjort bildspel på. Rabbe kommer att förse oss med "examensmatsäck". Studenterna ska avporträtteras på skoltrappan - som då när det begav sej.
Middagen kommer att intas på Strampen. Hoppas på uppehållsväder så man kan vistas på terrassen också. Det brukar vara så ljudligt inne på Strampen. Jag ser så fram emot träffen. Hoppas vi alla kommer hem litet rikare - rötterna till gemenskap finns ju - det gäller bara att vattna litet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar