fredag 17 juni 2011

Midsommarstädning



Midsommarstädar gör jag inte! Och egentligen inte sommarstädar heller. Och nu talar jag om en grundlig städning av den typ jag minns från min barndom. Ut o in på allt, rent i varje vrå. På något sätt tycker jag inte att det är tid för det inför de månader man inte just är hemma. Vårstädar gör jag nog - fönstertvätt hör till det. Och påskstädar - golv tvättas noggrant - för att få luft och ljus. Och så förstås julstädar - jultokig är jag ju! Då bonar jag golven tom för att se dem blänka i ljusens sken.
På sommaren görs punktinsatser. Tex garderoben gås igenom för tvätt (och förhoppningsvis gallring). Källarskrubben städas. Och annat som kommer i vägen när man har tid att se vad som behövs. Och naturligtvis veckostädar jag. Och under jobbdagar varje morgons punktstädning.
När det börjar dra ihop sej till höst - då vill jag städa! Byta gardiner och tvätta golven. Då vill jag mysa till det för att kunna boa inför hemmavistelse under hösten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar