söndag 2 oktober 2016

Rör inte mitt sjukhus!

När det blåste kring Vasa centralsjukhus förra gången - rörande hjärtkirurgin - låg jag lågt. Det fanns så många bra synpunkter på båda sidor, det fanns så många missförstånd och vulgära kommentarer i debatten så jag vågade inte ha nån åsikt som man brukar säja.
Men nu när hela verksamheten som den fungerar idag är hotad - nu vågar jag ha åsikt. För nu vet jag.
Jag vet att det som är tänkt att vara Vasatraktens närmaste fulljoursjukhus - det i Seinäjoki - inte kommer att kunna betjäna oss på svenska. (Vårt tvåspråkiga Vasa centralsjukhus klarar nog inte båda språken till 100% heller. Inte svenskan, inte finskan. Det ställs stora krav på gott språk i vårdsvängen)
Jag vet också att samma Seinäjokisjukhus är alltför långt borta. Den karta som visade avstånd och transporttid gjorde att man blev mörkrädd.
Och sedan är det ju idioti att köra ner en fungerande  enhet - mitt i utveckling och utbyggnad - i ett område som är ett av Finlands mest dynamiska och starka områden idag. Det vet jag.
Därför kommer jag att vara på torget inkommande lördag kl 12-14 när vi ska visa att vi är många som anser att Vasa centralsjukhus ska ha fulljourstatus efter det att vårdreformen är klar. Att det ska finnas 12+1 fulljoursjukhus och inte 12. Vi ska fylla torget för att visa att vi oberoende av ålder, kön, språk, nationalitet, socialklass kräver att få ha en fullgod vård i Österbotten. Föreningar, företag, samfund, politiker, privatpersoner ska stå sida vid sida. Gärna med plakat. Bilderna ska kablas ut i riksmedia, de beslutande ska fatta att vi menar allvar. Du är väl med på torget?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar