torsdag 16 september 2021

Not in my Facebook

 Jag läser en stor artikel i Vbl om en kvinna som svarat på ett skumt Fb-meddelande och ställt till det för sina vänner. Nån hade tom blivit av med pengar på kuppen. En stark varning alltså.
Samma kväll kommer ett Fb-meddelande från en betrodd vän på Fb. Som börjar med Kära vän eller nåt sånt. Så skulle vi aldrig skriva till varann. Men si det märker jag inte utan ser bara att han vill ha mitt telefonnummer. Sök på Fonecta din latmask. Tänker du ringa mej? Det senare skriver jag och får svaret att nej jag tänker sända meddelande om en tävling. Ok då - men jag deltar inte i tävlingar. Tänkte det var nåt för missionen eller Gemensamt ansvar typ. Och skriver in mitt telefonnummer.
Strax efter kommer meddelande från väninnan - tur att man läser Vbl så man inte går på sånt där. Ridå.
Meddelande till den riktiga personen på sms (har ju honom i telefonlistan), han visste. 
Hastigt byta lösenord. Logga ut på alla apparater - byta till det nya lösenordet. Blockera den falska typen. 
Konstigt hur man reagerar långsamt när allt sånt där borde ske samtidigt. Fick kolla upp med väninnan för att hitta vissa funktioner.
Åtminstone nu tror jag att jag lyckades rädda mitt konto. Mitt telefonnumer finns inte i mina kontaktuppgifter så det kan inte användas till att skapa ett nytt lösenord. Mina vänner syns bara av mina vänner. Och nu har jag dessutom lagt till tvåstegsautentisering.
Och jag gick ut med vad som hänt - på min egen profíl och i pensionärsgruppen. Många vittnade om att de fått samma - och förstått. Dessutom skrev jag ett inlägg med olika saker man ska se till att man behärskar. ICE. Skrev också ut den drabbades namn - i samråd med honom.
En annan vän hade testat att driva försöket så långt hen vågade för ett tag sen och beskrivit det på Fb. Det hade jag glömt fast jag då hade reagerat.
Hur gör jag så här? Jag som är så försiktig och predikar försiktighet i alla möjliga sammanhang. Har väl nog att göra med att man tror att inget sånt händer. Normalt får jag inte mina skummisar i chatten. Och det var ju A - som jag känner och som jag litar på.
Jag tyckte det var riktigt bra att det drabbade mej så fick jag känna den stress som mer ovana datoranvändare säkert känner ofta - när de inte vet vad de ska göra.
Också viktigt att vittna för att folk ska se att det också kan drabba en datorvan person. Men nog säjer jag huhu.
Nu hoppas jag att det stannar härvid och jag upplever att jag är en erfarenhet rikare. Och försedd med tvåstegsautentisering som ska skydda mej bättre mot intrång. Men som en vän sa - den skyddar oss inte mot oss själva.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar