torsdag 31 december 2020

Vaccinationer



Tankarna går ohjälpligen till vaccin, sjukdomar och immunitet i dessa dagar.
Och man börjar fundera på sin egen historia.
Det är ju inte så här att allt finns dokumenterat på ett enda ställe från det man blev född.
Men jag har faktiskt kvar det historiska dokumentet från rådgivningsbyrån (telefonnummer 30), det rosa kortet där man mest fyllde i längd och vikt men också faktiskt att jag blivit calmettevaccinerad och smittkoppsvaccinerad. Och sen är det inskrivet att jag har haft mässling 1959 -troligen inskrivet av min mor.
Sen hittar jag ocså ett papper underskrivet av skolhälsovårdaren i samskolan.  - där framgår att jag är vaccinerad för difteri, kikhosta (redan 1960?), tuberkulos (det var väl tub-undersökningar med jämna mellanrum), polio.
Sen har jag själv antecknat från jobbtiden - polio och stelkramp - tack och lov så nytt som 2012.
Mässling skrev jag - det var faktiskt den enda barnsjukdom jag hade som barn. Vattkoppor en supervarm midsommar under studietiden. Minns hur jag kallduschade. Röda hund som vuxen - smittad av (då) symtomfria barn som jag besökt på annan ort. Vården i Vasa trodde inte på min självdiagnosticering - inte har vi röda hund i Vasa nu. Men si det var det.
Saknas ännu påssjuka - undrar om man borde vaccinera sej?
Influensasprutan tagen i år och nu blir det en väntan på coronavaccinet.
Kontentan av den här krian är - som jag har sagt förr - att vi borde ha en egen sida i Kanta - en Oma Omakanta - där vi skulle kunna anteckna sånt här. Viktigt att hålla reda på - ingen telefon plingar tex när det är dags för stelkrampsvaccin.
Iofs har vi rätt till våra vaccinuppgifter men det betyder att vi själva ska aktivera oss och ringa runt till de hälsomyndigheter vi haft att göra med.
Och - vi har ju vaccinationsprogram i Finland så utgående från när man är född hittar man en del på nätet (om man har fått det som hör till programmet).
Är nöjd att jag hittade ett stelkrampsår 2012 - i kraft alltså. Men det där med påssjuka...


                      




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar