torsdag 31 december 2020

Samma på ...

 Igår gick jag med i en ny grupp på Fb. En diskussionsgrupp som verkade intressant. Ville markera (och samtidigt rättfärdiga mej för att jag så lätt går över till finska) att jag har svenska som modersmål så det skrev jag i mitt försata inlägg och samtidigt att jag ibland gärna skriver på svenska. Blev nästan rörd över den positiva respons jag fick. Massor med gillanden och en hel del underbara kommentarer. Förstod ditt inlägg med skolsvenskan - blir intressant att se vad som kommer, flera skrev på (ofta bruten) hur trevligt det blir att kommunicera på svenska. Dvs precis som jag önskade.
Men sen dök en admin(?) upp och konstarerade att det är bäst att vi fortsätter att skriva på finska eftersom folk har gått in i en "finsk" grupp. Äsch - där förstörde hen allt. För mej finns inga finska eller svenska grupper - och det brukar fungera. Tex i loppisgrupperna lägger jag alltid ut mina annonser på svenska. Och om det blir diskussion via pm använder jag det språk den presumtiva köparen använder. Vet inte riktigt hur jag ska tackla det hela. Tycker så illa om att folk känner sej kränkta och med buller och bång går ut ur grupper. Nå, vi får se.
En gruppmedlem föreslog att i kunde privat diskutera på svenska. Hm.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar