lördag 25 januari 2020

defi.fi

Det har varit mycket tal om hjärtstartare de senaste dagarna. Och för nån dag sedan fick vuí veta att defi.fi kommer att komma in under 112-appen.
Men det räcker inte anser jag. För om jag förstod rätt blir det bara en länk till hemsidan. Och åtminstone på min telefon tuggar den nog ett  bra tag innan den säjer var närmaste startare finns. Ett farligt tag när varje sekund är dyrbar. En egen app borde det vara - och mitt förstånd säjer att det skulle vara just precis lämpligt att göra en app av en sån här funktion.
Det var det ena. Det andra är att alla defi-apparater inte är registrerade - syns alltså inte. Bättring! Enkelt att registrera via hemsidan. Och de som donerar apparater borde som krav ha att mottagaren registrerar den.
Och det tredje - utbildning. Säjs att den är självinstruerande och det tror jag på men säkert är man säkrare om man har varit med om en demo. Kort och i många omgångar. Sådär som det där att klara sej i 72 timmar (som ledde till att jag tänker mera på att ha en extra ärtsoppsburk i kylskåpet).
Sen kan jag också berätta att man kan nå defi.fi. Skrev och hade synpunkter och fick faktiskt svar.
Och du - vet du var startarna nära dej finns?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar