onsdag 8 januari 2020

Täcket

Jag skriver om mitt tyngdtäcke nu fast jag inte har så många nätters erfarenhet. Så många frågar.
Ja det gick så att jag köpte det dyra Curatäcket till rabatterat pris. Det som i huvudsak skiljer dyra från billiga är väl tyget. Nog så viktigt med tanke på den mängd "sandkorn" som utgör fyllning. Tyget i Cura har 10 års garanti.
Nåväl - Curatäcket känns magert jämfört med mitt pösiga duntäcke. Litet sådär om sjukhustäcken.
Curatäcket (mitt är 7 kg) är tungt att hantera. Inget som man käckt slänger ut på vädring varje morron. Trixigt att få påslakan. Helt ok att bädda.
Och - det konstiga är att det inte känns speciellt tungt på kroppen.
Men pga av sin tyngd och sin platthet formar det sej skönt kring kroppen. Som en kram.
Inte speciellt varmt - räcker bra till dock. Kan tänka att det blir toppen på sommaren när man har svårt att ha normalt täcke pga värmen. Har duntäcket i beredskap men klarar mej bra med Cura nu.
Hur sover jag då? Svårt att säja efter några nätter. Inatt sov jag utan att vakna mitt i natten - utan piller.Och det är ju nog bra.
Garmin påstår att jag har ganska mycket djupsömn. Men Garmin tror jag inte riktigt på. Jag tror att hen upplever att jag sover när jag ligger raklång under"sovtid". Men kanske nog djupsömntiden stämmer. Och i så fall är det bra.
Skönt och tryggt att ligga under tyngden - och framtiden får visa hur det blir med sömnen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar