onsdag 3 juli 2019

Rapport från kollo

Kollo är nog nåt annat nu än vad det var ifjol. Ifjol handlade det mycket om hur mång packlådor som blev tömda - och att få innehållet inlirkat nånstans - plus att inte snubbla på gården  som var ett månlandskap.
Nu är det mera finlir som gäller.
När det gäller själva huset har inget stort skett i år. Loftet väntar på att några stora pjäser ska hitta vägen vidare - och då ska det nog bli att testa sovande därstädes. Det som dock händer hela tiden är att jag söker mindre saker jag kan avvara. Loppar bort, ger bort. Känns bra.
Uthuset - där händer det. Har inrättat toa. Så bekvämt att gå över gården (B:s pappas uttryck). En ny lagerhylla blev avbalkningsvägg. Och där ska mycket få plats. Det som är kvar när jag har sålt bort icke behövliga ting där också.
Och gården - den har nog genomgått en metamorfos. Gräsmatta, rabatter, perenner. Men allt är inte frid och fröjd. hade inte förstått att gödsla gräsmattan så den är mager. Åtgärdat nu så nu ska vi se tiden an. Ansatt av kålätande flygfän. All min grönkål är borta, rucolan och pepparroten har blad som är perforerade, lökblasten gulnar och potatisblasten ser klen ut - men börjar blomma. Vinden tog alla äppelblom - ingen pollinering. Dill och ärter ser bra ut - superbra. Jordgubbsplantorna klena men mycket kart nog.
Inser att min matjord är tung - skulle behöva massor med organiskt material - får börja vakta på gräsklipppande grannar.
Men det är ju så här med en trädgård - inget blir klart den första säsongen. och visst är den redan vacker. Har fått fina perenner från olika håll och blomning kommer det nog att bli redan i år.
Skam sägandes måste jag erkänna att det skulle behövas litet karakraft också här. Mycket som jag gör blir tantlösningar (ofta supersarta) eller så stannar det vid - jag borde..
Men som sagt - som natt och dag mellan i år och ifjol.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar