tisdag 2 april 2019

Med magkänsla

Jag ska få påverka i två stora val inom två veckor.
Först biskopsvalet den 10 april. Jag var ju en Lisa Enckell-anhängare i första omgången. Tycker hon skulle ha varit en frisk fläkt och förändring - och naturligtvis kompentens.
De återstående är helt bra också så nu skulle det gälla att välja en. Vi talat alltså om Bo-Göran Åstrand- B-G och Sixten Ekstrand, S. Jag har noga följt med alla debatter och har kommit till att min ursprungliga favorit B-G är den som får min röst. De är lika på många sätt men jag gillar B-G:s sätt att tala på ett naturligt sätt med naturliga ord. S börjar snabbt "tala präst". B-G säjer samma sak med samma teologiska djup men säjer det med vanliga ord. Dessutom tycker jag om hans mjuka utstrålning. B-G blir det där.
Sen har vi riksdagsval den 14 april. Och jag får rösta på valdagen  eftersom jag tackade nej till att sitta i valnämnd.
Helt klart att partiet denna gång ska vara SFP. Kandidat då? Vi har de två starka Anna-Maja Henriksson och Joakim Strand. Och de ska in - så är det bara. Den tredje kunde vara Ole Norrbacksonen. Han som liknar pappa Ole så att nån kanske de tror de röstar på den gamle.
Den fjärde då som man hoppas på att få in. Vi har flera unga fina kandidater i valkretsen. Har rört mej på olika tillställningar för att få en uppfattning om dem. Har upplevt både hiss och diss. Igår var jag på en tillställning där andan var så fräsch och positiv att jag nästan började fundera på att ansluta mej till partiet. Jag sa nästan alltså.
De unga tjejer som var där tillsammans med Joakim har sån utstrålning och framåtanda att man skulle önska att det skulle gå vägen.
Och jag själv skulle gärna bidra till att de skulle känna sej uppmuntrade att försöka på nytt om fyra år om dörren till granitborgen denna gång är stängd. Mentorer - håll i och uppmuntra era adepter också efter valet - de behövs.
Får se om det blir en av de trygga gamla eller om jag satsar på ett nytt kort. Blev litet imponerad av speciellt en kandidat igår.
Intressant med val - både kyrkliga och världsliga. Viktigt både att rösta och att bilda sej en uppfattning om vad kandidater står för. Och det senare är enkelt idag med träffar både på nätet och irl.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar